Recensie

21 November 2018, Nummer 47

Almere DEZE WEEK

Hartverscheurende roman over omgekomen broer

Almere - Een dodelijk ongeval in de nacht van 4 juni 1962 in Duitsland leidt tot publicaties in Duitse en Nederlandse kranten. Slachtoffer is Ben Smulders. Het voorval leidt nu, 5 decennia later tot de hartverscheurende roman 04-06-1962, geschreven door zijn 6 jaar jongere broer Henk.

De broers hebben onderling een bijzondere band en vormen de hoofdpersonen in de roman. Ben vervult zijn dienstplicht bij het Korps Commando Troepen. Tijdens een mars van 249 kilometer van Tilligte (Nederland) naar het NAVO oefenterrein in Bergen Hohne (Duitsland) veroorzaakt een dronken bakkersknecht uit Steimbke in de nacht van 4 juni 1962 om 1:30 uur een verschrikkelijk ongeval. Op 5 juni 1962 publiceerden bijna alle dagbladen in Nederland en Duitsland het verhaal prominent op de voorpagina.

Geraakt
Ben Smulders werd als eerste geraakt. Zijn toendertijd 6 jaar jongere broer Henk Smulders heeft zich vanaf 2016 enigszins een beeld kunnen vormen op basis van getuigenissen en minutieus onderzoek van zowel de mars, het ongeluk als wel alle aansluitende gebeurtenissen. Voor een belangrijk deel is dit in roman vorm beschreven. Wel is non-fictie en fictie onontwarbaar met elkaar in Deel 1 verknoopt. Tot aan het ongeluk toe voerden de broers veel gesprekken. Ook daarna zet Henk regelmatig hun gesprekken voort. Door deze te blijven voeren, realiseert Henk zich steeds beter dat hij onvoldoende naar zijn intuïtie luistert met alle gevolgen van dien.

Dimensie
In Deel 2 (volledig fictief) krijgen die gesprekken een speciale dimensie doordat Ben, na zijn dood, actief gaat deelnemen aan de gesprekken met zijn broer. Doordat hij dan inmiddels enkele beroemde wetenschappers heeft ontmoet, die een experiment wil uitvoeren, kan hij zijn broer in de tijd laten reizen. Die geven Henk de kans om zijn intuïtie verder te ontwikkelen. Hij is hierdoor bovendien in staat tijdens een terugreis spectaculaire veranderingen aan te brengen. Het resultaat is een aangrijpende en ontroerende roman doordat de auteur Henk Smulders erin is geslaagd de zoektocht en bespiegelingen van de hoofdpersonen op geloofwaardige manier in deze roman te verwerken. Emotionele wonden kunnen enkel helen als het verhaal en de gevoelens eromheen worden erkend, en als het verhaal verteld mag worden. Op aangrijpende wijze is hier een traumatische gebeurtenis verwerkt tot een hartverscheurend psychologische roman.